نکاتی درباره مهج الدعوات بر اساس دادههای شیخ آقابزرگ در الذریعة:
1. نام کتاب: مهج الدعوات و منهج العنایات.
2. مؤلف: سید رضی الدین أبی القاسم علی بن موسی بن جعفر محمّد بن أحمد بن محمّد بن أحمد بن محمّد بن محمّد الطاوس الحسینی الداودی الحلّی (589-664).
3. موضوع: احراز و قنوتات و حجب و ادعیه و تعقیبات و ادعیه حاجت. 4. آغاز آن: « الحمد لله الذی ابتدأ بالإحسان و دعا عباده إلى معرفته بلسان ذلک البرهان و...»
5. وی کتابش را در قالب باب و فصل مرتب نکرده است.
6. در پایان یکی از نسخههای کتاب تاریخ فراغ از تصنیف را روز جمعه 7 جمادی الأولی سنه 662 ذکر کرده است. اگر این تاریخ از خود سیّد باشد، این تألیف در اواخر عمر شریف وی و از آخرین نگاشتههای سیّد خواهد بود. مولف در پایان کتاب چنین گفته است: « اکنون در مخزن کتابخانه من بیش از 70 مجلد کتاب دعا وجود دارد... و گمان نمیکنم که این تعداد کتاب دعایی در کتابخانه دیگری باشد. » این عبارت با ضمیمه عبارت مولّف در کتاب کشف المحجة (که در سال 649 تألیف شده) که : « اکنون بیش از 60 مجلد در باب دعا در اختیار دارم » ، این احتمال را تقویت میکند که این تاریخ صحیح بوده و در فاصله تالیف کشف المحجة تا نگارش مهج الدعوات 10 مجلد دعایی دیگر به دست سیّد رسیده باشد.
7. نسخهای از مهج الدعوات به قلم حسین بن عمار بصری در کتابخانه سردار کابلی در کرمانشاه است که تاریخ آن جمعه 7 جمادی الأولی سنه 662 است.
8. از عبارت سیّد در کشف المحجة روشن میشود که همه دعاهایی که وی در کتب دعاییش نقل میکند از این 70 کتاب نفیس است و از منشأآت وی نیست.
9. اکثر این 70 کتاب، مورد اعتماد سیّد و مصحّح و دارای تاریخ است و غالباً خصوصیّات آن را گزارش میکند و در مواردی که طریق معتبر به کتاب ندارد، با استناد به عموم حدیث «من بلغه ثواب علی عمل» نقل میکند.
10. منشأآت سیّد در مواردی است که به دعایی در آن باب دست نیابد، در آن موارد نیز تصریح میکند که این دعا انشاء من است تا با ادعیه مأثوره مخلوط نشود.
الذریعة الی تصانیف الشیعة: ج2 ص264 رقم 1078
ج23 ص287 رقم 9009